امروز پنج شنبه  ۴ تير ۱۴۰۵
۱۴۰۵/۰۳/۳۰- ۱۱:۵۱
30 خرداد 1405 - 11:51
دیپلماسی استانی، ابزار تقویت دیپلماسی ملی

دیپلماسی استانی بازوی دیپلماسی ملی؛ یزد ظرفیت نقش‌آفرینی منطقه‌ای دارد

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان یزد گفت: دیپلماسی استانی به معنای تمرکززدایی از سیاست خارجی نیست بلکه ابزاری هوشمند برای تقویت دیپلماسی ملی و فعال‌سازی ظرفیت‌های منطقه‌ای است.

دیپلماسی استانی

سید عبدالرضا موسوی بفروئی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به تحولات نظام بین‌الملل اظهار کرد: در نظم نوین جهانی، دیپلماسی دیگر محدود به سطوح رسمی و پایتخت‌ها نیست، بلکه به شبکه‌ای گسترده از تعاملات چندلایه میان دولت‌ها، ملت‌ها، نهادهای محلی و بازیگران غیردولتی تبدیل شده است.

وی افزود: در چنین شرایطی، «دیپلماسی استانی» به‌عنوان یکی از رویکردهای نوین وزارت امور خارجه، جایگاهی مهم در تکمیل و تقویت دیپلماسی ملی پیدا کرده و به‌مثابه بازوی اجرایی دیپلماسی عمومی در سطح داخلی عمل می‌کند.

موسوی بفروئی ادامه داد: تجربه کشورهایی مانند چین، هند و ترکیه نشان می‌دهد فعال‌سازی ظرفیت استان‌ها و ایالت‌ها در عرصه دیپلماسی اقتصادی می‌تواند قدرت ملی را چند برابر کند و ما نیز باید از توان و مزیت استان‌ها برای تحقق اهداف سیاست خارجی بهره بگیریم.

وی بیان کرد: هر استان باید متناسب با موقعیت جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی خود، راهبردی ویژه در حوزه دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی دنبال کند. البته سیاست خارجی، امری حاکمیتی است که در پایتخت تدوین می‌شود، اما استان‌ها می‌توانند بازوان قوی و مؤثری برای اجرای دیپلماسی در مناطق همجوار خود باشند.

ادامه مصاحبه در: 

https://www.mehrnews.com/news/6864718/%D8%AF%DB%8C%D9%BE%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D9%88%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%BE%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D9%84%DB%8C-%DB%8C%D8%B2%D8%AF-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87-%D8%A7%DB%8C

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما